Forum på kbharkiv.dk (2016-2020)

Oprettelse af erhverv

Oprettet af
2017-02-21 19:46:32
Forfatter Indlæg
Skrevet af
2017-02-21 19:46:32
Hej

Kan jeg få nedenstående erhverv oprettet:
Kaptajn i Generalstaben
http://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/sog-efter-personer#/post/2214

Jeg havde indtastet *skal oprettes, men jeg fik en fejlmeddelelse om at jeg skulle indtaste erhvervet i kommentarfeltet, og desuden vælge kaptajn under erhverv. Jeg rettede, men jeg har nu genfundet begravelsen ved at lede efter den. Den indtastning strider imod de regler vi har på registerbladene, og jeg antager at vi har de samme regler her. Man bør ikke indtaste tekst fra kilden i et kommentartelt.

Jeg kan ikke forstå at et erhverv skal indtastes to gange. Vi bør være tro mod kilden, og her står der at faderens erhverv er Kaptajn i Generalstaben.
Med venlig hilsen Marianne
Skrevet af
2017-02-22 04:36:35
Du kan vælge 'stabskaptajn' i erhvervslisten og tilføje yderligere detaljer i kommentarfeltet.
bh.
Ole
Skrevet af
2017-02-22 07:01:30
Hej

Marianne har rätt. Man måste narturligvis skriva vad där står. Annars blir det ju censur. Kommentarrutan är inte sökbar.

Kaptajn är ett sökkriterie
Generalstaben är en annan sökkriterie.
Skrevet af
2017-02-22 09:45:32
Hej

Hvis vi skal fortolke så skal alle fortolkninger stå i vejledningen (det bliver uoverskueligt). Jeg ville aldrig have gættet på at jeg skulle taste stabskaptajn, og da erhvervslisten er meget lang, kan man ikke læse den igennem for at se hvilke ord der står dér.

Man må ikke indtaste kildens tekst i kommentarfeltet. Kommentarfeltet skal især bruges til henvisninger (især til kirkebogen). Prøv at få en udskrift af kommentarfeltet på et regneark. Jeg vil gætte på at det er ret uoverskueligt allerede nu, og at det ikke kan bruges til noget som helst. Vi skal jo heller ikke søge i flere felter når vi søger på et stilling. Man skal kunne søge på de ord som står i begravelsesprotokollerne, og søgning på erhverv skal foregå i erhvervsfeltet.

På registerbladene startede vi med en streng kildetro indtastning. Dér var man ikke i tvivl om hvad man skulle skrive. Men det betød så også at vi skulle taste stavefejl og forkortelser (hvilke der er mange af, så samme stilling kunne staves på mange måder). På et tidspunkt fik vi lov til at stave på nudansk og skrive ordene helt ud. Desuden fik vi lov til at rette forkerte oplysninger men det krævede en henvisning til en pålidelig kilde, især en kirkebog. I den seneste tid er Mandtalslisten også blevet brugt meget.

Vi har brugt megen tid på at få anbragt det indtastede i indtastningsfelterne. Det kunne lade sig gøre, og i nogle tilfælde blev overskriften ændret så den passede til indholdet. Dette synes jeg også at vi skal gøre her. Plejebarn er f.eks. ikke en stilling. Enten skal det ord over i et andet felt eller også skal overskriften ændres så den passer til de ord som står der. Man skal kunne indtaste uden hele tiden at se i vejledningen. Når jeg indtaster en togbillet hos DSB, så læser jeg ikke en vejledning. Sådan skal et indtastningssystem være.

Jeg synes at vi skal bygge videre på erfaringerne fra registerbladene. Der er vi tro mod kilden, alle ord har en plads i et indtastningsfelt, kommentarfeltet bruges til kommentarer og henvisninger, ikke til indtastning af kilder fra nettet.

Vi bliver nødt til at være tro mod kilden. Men selvfølgelig skal vi skrive på nudansk og skrive ordene helt ud. Man kan ikke finde ordene ved en søgning hvis et ord staves på 10 forskellige måder.

Hvis et ord ikke hører hjemme i et indtastningsfelt, som f.eks. plejebarn, bør man oprette et nyt felt. Det burde man også have gjort ved registerbladene, men da det var første projekt så var det i orden at fordele ordene i de felter som vi havde og så ændre overskriften. Men nu er vi i gang med et helt nyt projekt. Der bør her være felter til det der skal indtastes. Desuden bør man indtaste det meste da der er en grund til at man i sin tid har skrevet disse oplysninger i begravelsesprotokollen.

I bør oprette de ord som står som erhverv i begravelsesprotokollen. Hvis det er for uoverskueligt så lad os indtaste erhverv. Vær tro mod kilden!
Med venlig hilsen Marianne
Skrevet af
2017-02-22 13:10:17
Hej alle
Vi har vendt, hvorledes vi gør med erhverv hvor arbejdsstedet er angivet. Og vi tænker at der skal oprettes et felt med en styret liste over arbejdssteder. Indtil det felt kommer må kommentarfeltet anvendes.

Men vi har brug for at konfirmere denne løsning også er holdbar på sigt, derfor vil vi vende tilbage i starten af næste uge.

Indtil da bedes I ikke vælge ’*skal oprettes’ for erhverv der findes, men hvor arbejdsstedet ikke fremgår. Vælg erhvervet uden arbejdssted og skriv arbejdsstedet i kommentarfeltet fx Arbejdssted: Generalstaben.

Principielt er vi enig i at kommentarfeltet ikke bør bruges til oplysninger der står i kilden. Men vi er fortsat i projektets tidlige fase, hvor vi er åbne for at det kan anvendes som pladsholder for atypiske oplysninger eller for oplysninger vi endnu ikke har et felt til. Lad derfor også venligst være med at fejlmelde kommentarfeltet i denne fase. Der vil nu forekommer kommentar hvor der fx står 'Profession:…' eller anden.

Det er også meningen at gøre kommentarfeltet søgbart.
Mange hilsner fra
Jeppe
Digitalarkivar ved Københavns Stadsarkiv